Make you feel better.

Det var länge sen jag skrev, nästan en vecka.
Jag har inte riktigt varit hemma.
Julia hade friluftsdag i torsdags, och studiedag på fredagen, så jag tog ledigt torsdag fredag (inte riktigt därför egentligen, men det blev ju lämpligt), så åkte jag hem till Julia på torsdagseftermiddagen, vi lagade lite mat till Anton som kom en timme senare, och det var riktigt kallt inne i huset. Senare fick vi reda på att värmepannan gått sönder.
Vi såg på Eternal sunshine of the spotless mind, andra gången jag ser den, den är fortfarande jättebra, fortfarande en av favoriterna.
Efter det kröp alla ner i Julias säng, under duntäcket, för att inte frysa ihjäl. Benita berättade för mig att det vara var åtta grader i hennes rum. Det var inte ens sent, men alla var trötta, och Julia blev helt flummig, och jag tycker att det är skönt ibland, att bara kunna slappna av, skratta åt allt. Det blev så på Gotland en kväll, när Julia drog igång en totalt meningslös diskussion om sengångare, och det var helt underbart, likaså nu, hon låg skavfötters med mig och Anton och blåste såpbubblor åt vårat håll. Vi lyssnade på Joy division och musiken stämde inte in i situationen, men jag tycker om dem, jag kanske ska köpa Unknown pleasures. Julia har blivit besatt av Ian Curtis.
Julia och Anton sov på madrass på golvet, jag sov i Julias säng, i sovsäck. Det jobbiga med sovsäck är att de inte riktigt följer med när man vänder sig. Det blev en kall natt, men helt okej. Anton skulle åka till skolan klockan sex, jag vaknade av alarmet på hans mobiltelefon. Jag och Julia låg kvar, lyssnade på Antons steg på övervåningen, och när han hade gått bestämde vi oss för att sova ett par timmar till.
Det blev en dag inne i stan, vi fikade först, det gör vi alltid, fiket i Gamla stan är alltid våran utgångspunkt. Det är bra. Jag tycker om att fika med Julia, men mest gillar jag diskussionerna som alltid föda då. Plötsligt fick Julia ett ryck och undrade om vi inte skulle ta hål i örat. Det är bestämt, att vi ska göra det tillsammans, hon gav mig det i födelsedagspresent, men ingen frisör i hela Gamla stan, eller på Götgatan, ville ta emot oss. Det var lite jobbigt. Sedan fick jag bråttom till tåget, för det var faktiskt fredag, den dag jag skulle åka upp till Falun, och Sarah.
Helgen fortskred allt för fort, utan att vi hann göra någonting alls. Fast jag tycker om konsten att göra ingenting och samtidigt njuta av tiden. Jag och Sarah är experter. Jag åt min första semla för året, jag älskar semlor, och det var inte det enda onyttiga vi åt den helgen, jag antar att vi är experter även på det, att sätta i oss fel saker.
Vi såg Timmarna, himla mysig film som gav mig en enorm lust att läsa Virginia Woolf. Jag anser att det är en plikt för en bibliotekariepraktikant. Så nu har jag lånat hem Mrs. Dalloway. Sedan såg vi The squid and the whale, också otroligt bra film, med en touch av Wes Anderson (min stora idol inom filmkonsten, skapare till bland annat favoritfilmen The Royal Tenenbaums), som producerat filmen. Skruvad och bra.
Vi lyssnade på The Knife och åt pizza tills vi svämmade över, satt i soffan och diskuterade skolfrågan. Kanske löste vi skolfrågan. Jag var hos SYO:n igår, och det verkar som om jag ska börja på folkhögskola.
Idag skolkade jag biblioteket ett par timmar för att hinna ta en fika med Julia i stan. Men staden kvävde mig idag, det var en dålig dag, folket på fiket fick mig att må dåligt, så vi gick till Netto och köpte godis för sju kronor var för att muntra upp oss lite, och sedan åkte Julia till cirkusträningen, och jag sitter ensam i mitt hus och försöker få min bror att se en film med mig. Vi får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback