Screenplay

Jag slösade bort hela gårdagen. Det gör ingenting. Det känns bra.
Jag sov bra, gick upp sent, mamma påminde mig om att vi skulle ha gäster, jag snodde med mig Monsters Inc och tittade på den fram till lunchen. Mickes kompisar var här. De verkade ganska trevliga. Jag hatade bara att deras son, Emil, hamnade nere vid tv:n med playstation 2 och något fotbollsspel, medan dottern, Moa, satt uppe med Emma och tittade på Pongo och de etthundraen dalmatinerna. Jag måste prata med Julia. Efter maten gick jag upp till Joakim och lånade hans Scrubs säsong 1 och gick upp till mig och såg på den hela resten av kvällen. Det är inte så att man skrattar sig igenom varje avsnitt, inte så där "nu ska vi försöka säga något roligt"-amerikanska repliker, som jag trodde. Mer...jag tycker så mycket om Zach Braff. Han vet vad han gör.
Sedan satt jag och Micke och mamma och tittade på Nyckeln till frihet. Dagens insikt: The shawshank redemption är Nyckeln till frihet. Hur skulle jag kunna veta det, det är ju inte direkt så att namnen liknar varandra. Det är ungefär som Mystic river och Blodrött regn.
Idag har varit ungefär likadan, jag sov dåligt, gick upp sent, satte mig med mamma och Emma och tittade på Shrek, sedan valde jag bland Joakims filmer, ett himla dåligt val, Bad santa, verken jag eller mamma (eller Emma) skrattade en enda gång. Det börjar luta åt att jag inte alls tycker om Billy Bob ThorntonJag har sett fyra filmer med honom, en har fått en etta (Bad santa), två har fått tvåor (The Badge, Armageddon) och en har fått en fyra visserligen, men jag minns inte ens att han är med där (Love actually). Joakim kommer hem idag. Jag har två mål med dagen.
1. Se klart Scrubs säsong ett, så att jag kan börja med tvåan
2. Få tag i Julia, jag tvivlar på att det kommer att hända. Jag skulle ringt igår.
Ska försöka se en till film också. Maffiabröder eller kanske Gosford park. Den sistnämnda har vunnit Oscar för bästa manus. Det låter lovande. Tidigare filmer i den kategorin är
Crash (bra!)
Eternal sunshine of the spotless mind (bra!)
Lost in translation (bra!)
Tala med henne (den enda film jag sett av Pedro Almodóvar, Att återvända, var bra)
Almost famous (bra!)
American beauty (bäst!)
Det var de enda jag har sett. Men det finns ju två manuskategorier; originalmanus (vars vinnare är de jag räknat upp) och "best adapted screenplay", jag kan inte riktigt den svenska översättningen. Jag antar att det har att göra med att man utgått från en bok eller liknande när man skrivit manuset. Vinnare av det priset, som jag har aft tillfälle att se;
Brokeback mountain (bra!)
Sagan om Konungens återkomst (brydde mig inte så mycket om manuset när jag såg den, så; jag vet inte)
Pianisten (bra!)
Ciderhusreglerna (bra!)
Forrest Gump (bra!)
När lammen tystnar (åtminstone helt okej...)
Den siste kejsaren (bra!) 
Gökboet (bra!!)
Exorsisten (ärligt talat var jag inte så vaken när jag såg den^^)
Slutsatsen är alltså att jag litar på Oscars juryn och att jag tror på Gosford park. Det var dit jag ville komma. Fast jag kanske vill se Forrest Gump ikväll istället. Bara för att jag inte har sett den på sjuttio år och för att den är så bra, särskilt när han intervjuas i tv samtidigt som John Lennon.
Fast bäst manus, förutom American beauty, som fick sin välförtjänta Oscar för bästa manus, och också för bästa manliga huvudroll, Kevin Spacey, har The Royal Tenenbaums. Sådana filmer borde det finnas mer av. Ett rent mästerverk. I love it, tough.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback