Fact check

"Stigmatisering (av stigma) innebär att kroppen utan världslig, medicinsk förklaring får blödande sår som liknar de Jesus fick på korset. Fenomenet är omtvistat; inom romerks-katolska kyrkan räknas det som ett mirakel. Såren uppträder på samma ställen som Kristi sår, d.v.s. i händer, på fötter, i pannan, i sidan och ibland på andra delar av kroppen. Såren uppstår oftast i samband med en stark inlevelse i Jesu lidandeshistoria, ibland beledsagade av extatiska visioner.

Den förste som katolska kyrkan erkänner ha haft stigmata var Franciskus av Assisi; man firar hans stigmatisering den 17 september. Det första beskrivna fallet är från ärkebiskopen i Canterbury Stephen Langton i England 1222. Katolska kyrkan erkänner åtminstone 62 fall, men hundratals har rapporterats. Under 1900-talet tillhör Padre Pio, helgonförklarad 2002, de mest kända stigmatiserade personerna."

Det är alltså typ det där jag tror att jag ska uppleva. Texten är hämtad från Wikipedia.
Men jag tror inte på Jesus, så det kommer inte infalla i samband med stark inlevelse i Jesu lidelsehistoria.
Kanske ska jag droppa stigmatiserings-liknelsen och bara beskriva det så här:
Jag tror att mina handleder kommer spricka upp och mina hälsenor gå sönder, det har varit så i över ett år och det är en obehaglig tanke.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback