Låneord.

Förresten, när vi ändå är inne på Håkan Hellström,
så gick jag hem från tåget för några veckor sedan och lyssnade på Counting crows, vilket inte är så ovanligt, och kom fram till låten Recovering the satellite och Adam sjunger
"Maybe you were shot down in pieces, maybe I slipped in between",
och jag har lyssnat på den låten ett par hundratusen gånger tidigare, men det har aldrig slagit mig, att det är just den frasen Håkan sjunger, fast på svenska, i låten Hurricane Gilbert från skivan Ett kolikbarns bekännelse.
Du sköts i bitar, jag kanske gled emellan.
Jag vet att det blev uppståndelse kring hans första singel från den skivan, när han sjunger att Johnny satte honom i baksätet och radion var på och Kan du digga det är Locomotion, för mycket revolution, för det var tydligen stulet från någon annan låt, jag minns inte vilken.
Att Håkan snor en rad från Adam Duritz visar bara att han har mycket god smak.

Fact check:
"Put me in the backseat, and they took me for a ride.
Yeah, the radio was on, can"t you dig the locomotion.
Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then"

är tydligen originaltexten och sjungs av Blue Öyster cults.

Det står att Håkan har gjort sig skyldig till fler stölder, han kommenterar det hela genom att säga:
"Jag vet inte om man ska kalla det stöld. Det är väl lite passningar kan man säga"



Kommentarer
Postat av: monomi

Dr. Peter Flynn: I understand you're a neurosurgeon.
Bert Fischer: No, I'm a barber, but a lot of people make that mistake.

2008-04-25 @ 10:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback