Top ten #1

Satte mig framför Canal + och tittade på nyinspelningen av The hill have eyes, och som vanligt slår det mig hur få bra skräckfilmer det finns. Tänkte lista upp de jag kommer på för tillfället.

1. The Shining (Stanley Kubrick 1980)
Inte bara den bästa skräckfilmen, utan även en av de bästa filmerna överhuvudtaget.
2. Shutter (Parkpoom Wongpoom, Banjong Pisanthanakun 2004)
Thailändsk film som har förstått det här med psykologisk skräck. Snygg och stämningsfull utan blod.
3. Them (David Moreau, Xavier Palud 2006)
Den står under rysare men kan tolkas på flera sätt. Extremt obehaglig med en väldigt intressant intrig.
4. The Others (Alejandro Amenábar 2001)
Mörk, pskykologisk, välspelad, välskriven, intressant i de flesta aspekter.
5. Det spökar på Hill house (Robert Wise 1963)
Lite annorlunda filmsom bygger mest på kuslig stämning i ett öde hus.
6. Psycho (Alfred Hitchcock 1960)
Jag tror inte att det går att sammanställa en skräckfilmslista utan att ha med Psycho. En klassisker även utanför genren som måste ses.
7. The Blair witch project (Daniel Myrick, Eduardo Sánchez 1999)
Den första, och kanske enda, film som verkligen skrämt mig.

Kommentarer
Postat av: Andiee

Ooh, The others är bra, den är faktiskt läskig. :p


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback