Top ten #2

Nu listar jag de bästa filmerna med utomjordingar. Alien-filmer är bäst.

1. Alien - Den åttonde passageraren (Ridley Scott, 1979)
Klassiker som är självklar etta på listan. Ska man bara se en sci-fi i hela sitt liv, ska man se den här.
2. Dreamcatcher (Lawrence Kasdan, 2003)
Den här Stephen King-filmatiseringen blir ofta sågad, men jag håller inte alls med. Snyggt gjord och bra stämning plus intressant story - en film jag gärna ser om.
3. The Faculty (Robert Rodriguez, 1998)
Står ut lite på listan, high school film när det är som bäst. Utomjordingar ungdomar och knark står i fokus i en fråga om vem man kan lita på. En parodi som som mycket väl tjänar sitt syfte.
4. War of the worlds (Steven Spielberg, 2005)
Steven Spielbergs nyinspelning där kanske det rymdiska hamnar lite i skymundan, men ändå är ett mycket påtagligt hot.
5. E.T  - The Extra-Terrestrial (Steven Spielberg, 1982)
På en sådan här lista är ET ett måste, vad man än tycker om den. Intressant film, är det enda jag vill säga innan jag sett om den.
6. The Thing (John Carpenter, 1982)
Kryptisk film där paranoia och isolering styr. Mycket välarbetad stämning som fortfarande ger obehag.
7. Signs (M. Night Shyamalan, 2002)
Ännu en film som folk älskar att ge dåliga recensioner, som jag inte alls hålle med om. Signs har det mesta, vilket främst infaller genom ett väl genomarbetat manus och utmärkta skådespelarinsatser från birollsinnehavarna.
8. Mars attacks! (Tim Burton, 1996)
Skickligt gjord satir som skiljer sig från Tim Burtons övriga verk, om hur USA blir invaderat av marsianer.
9. Men in black (Barry Sonnenfeld, 1997)
Men in black var en favorit när jag var yngre, med humor och action, och kanske platsar den mer av nostalgiska skäl än något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback