Paper tigers

Jag har hakat upp mig på Ceasar's palace.
Inför sin USA-lansering reducerade de namnet till Ceasar's,
i övriga Norden är de kända som Twelve Ceasars,
men jag tycker om att tänka på dem som Ceasar's palace.
Detta är något som egentligen började när jag var elva.
Jag satt inne i mitt trånga rum i det gula huset och lyssnade mig alldeles döv på Over 'fore it started, en av deras singlar på den första riktigt uppmärsammade skivan Love for the streets. Låten fanns med på någon samlingsskiva min brorsa hade, jag laddade till och med ner den som ringsignal. Mitt popintresse startade här.
Sex år senare sitter jag i Berlin, börjar spela låten i mitt huvud, åker hem till hotellet och lyssnar på den ett par gånger, bestämmer mig för att ladda ner några skivor med Ceasar's palace.
Så här sex år senare tycker jag fortfarande att låten är helt underbar.
Det är svårt att få tag på.
Jag söker där jag kan, får ett par napp, men bara en av dem vill fungera.
Fyra Ceasar's skivor senare.
Jag har bara lyssnat in mig på Love for the streets än så länge. Där ligger inte bara Over 'fore it started, utan även Candy kane, och superhiten Jerk it out, som blev deras stora genombrott utomlands. Jag vet att den var med i en amerikansk serie, men jag minns inte vilken.
Tredje spåret heter Mine all of the time. Jag tänkte bara citera den, första versen. Simpelt men ganska talande.
För övrigt är Ceasar's palace ett bra band. Jag kan inte riktigt hjälpa att jag är inne i min pop-period fortfarande och nog kommer vara ett ganska bra tag framöver.

"Wasting time on stupid things,
that's what I'm doin' today
Walking up and down the street,
you see me float away "

image28

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback