Med Facit i handen

Det var 2007.
Jag hade hört om det tidigare, men aldrig själv upplevt det.
Den här dagen för över tre år sedan lyssnade jag för ovanlighetens skull på radio, P3, och programmet handlade om Feministiskt initiativ. Jag minns inte vad de sa, men jag minns låten de spelade mellan pratet.
Det var Säkert! - Allt som är ditt.
Jag kan kanske inte säga att jag var fast direkt, det var mer som att jag bestämde mig för att tycka om det. Sen laddade jag ner hela albumet (förlåt!). Jag minns inte hur det var när jag lärde känna skivan, hur jag lärde mig alla texter, Säkerts självbetitlade debutalbum känns som något som har varit med mig hela livet eller åtminstone hela tonåren, det känns som en självklar del av allting. Det är en av ganska få skivor som alltid kommer tillbaka. Jag kan sluta lyssna på den tidvis och ha intensiva perioder med andra artister, men jag tröttnar aldrig och jag glömmer aldrig bort den.
Det är inte nödvändigtvis för att det är den största musikaliska upptäckten jag gjort. Jag vet inte ens om jag tycker att det är bra. Jag är inte ens säker på att jag ser på det som musik, kanske mer som sällskap, mer som ett kompliment till mig själv.
Trots det, eller kanske på grund av, blev jag inte eld och lågor när jag hörde att Säkert! skulle släppa ett nytt album tidigare i år. Jag gjorde inga ansträngningar för att få höra de nya låtarna.
Sen låg jag i badet, kanske i september, och hörde första singeln Fredrik på radion (P3). Och tyckte att den var direkt dålig. Så jag blev anti istället. Tänkte att jag minsann inte vill ha något nytt från Säkert!, och varför duger inte det gamla egentligen?
Jag vet inte riktigt när jag ändrade mig, antagligen när jag fick min nya dator i slutet av november, en dator med ljudkort, så att jag kan lyssna på Spotify. Där bland annat Säkerts senaste skiva Facit finns. Som jag inte riktigt kunde hålla mig ifrån.
Det är helt kört nu. Jag är totalt fast. Jag lyssnar på Facit hela tiden, byter favoritlåt varje dag, sjunger någon av refrängerna oavbrutet, kan snart alla texterna. Börjar om från början när den tar slut. Jag tycker till och med att låten Fredrik är helt okej.
Om jag bara hade kommit på det tidigare hade jag köpt Facit i julklapp till alla jag känner.
ps. Tips! Youtuba videon till Fredrik, den är fantastisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback