Rösta på mig

Jag snubblade över broschyren "Rösta på oss i valet år 2010", där "Riksdagspartierna berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år".
Den är utgiven av Centrum för lättläst, ett bokförlag som ger ut lättlästa böcker, helt enkelt.
Vilket jag inte vet om det är så passande.
De verkar tro att folk som har svårt att läsa eller svårt att förstå svenska eller av andra anledningar behöver böcker på lättläst svenska är dumma i huvudet.
"Rösta på oss i valet år 2010" är det mest onödiga jag har läst.
Den är upplagd på det sättet att alla partier får två uppslag var att presentera sin politik. Fyra sidor med väldigt stor text med luftiga mellanrum och tusen radbrytningar. Vilket så klart är för att det ska vara lätt att läsa, vilket så klart är bra, men det slutar med att det inte får plats någon som helst information.

Ett stycke kan se ut så här:

Vi tror också att en människa
kan växla mellan
att vara anställd
och småföretagare under livet.
(Miljöpartiet)

Layouten ser ut som när en högstadieelev försöker skriva dikter. Vilket gör att jag börjar läsa texterna i häftet som dikter. Vilket gör att det hela känns otroligt löjligt.
Alla partierna börjar texterna med att berätta att det tycker att människor ska få leva fria liv och göra fria val och att alla är lika mycket värda. Sedan fortsätter de med att berätta att de vill ha jämställdhet, bra skola, bra vård och bra äldreomsorg. Alltså ingen säger att de vill att vi ska ha det dåligt. Det känns tryggt.
Sen står det inget mer.
Med undantag för Socialdemokraterna som hinner beskylla alliansen för några grejer där emellan.
Någon som har blivit mer klok på vad man ska rösta på i höst? Inte? Konstigt!
Att alla partier tycker att de själva är bäst kunde nog till och med de som faktiskt helst läser böcker på lätt svenska räknat ut helt utan broschyr - om jag tillåts gissa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback