Nothing but a dreamer

Jag är så svag för sömnbrist.
I natt sov jag fyra timmar och sen skulle jag upp och jobba.
När jag kom hem fick jag lov att ta igen resten av den åttatimmarssömn jag behöver.
Det betyder att förutom jobbat förmiddag är det enda andra jag gjort idag - tittat på film jag sett förut, sovit, ätit pizza. Det har inte varit särskilt produktivt.
Så som någon slags kompensation till mig själv läste jag lite dikter av Karlfeldt. Som jag alltid blandar ihop med Karl Lagerfeld. Inte personen, men namnen. Jag kan aldrig hålla isär dem.
Men i alla fall, Erik Axel Karfeldt var poet under artonhundratalet och fick nobelpriset postumt 1931. Jag tyckte verkligen om det jag läste, han hade en speciell rytm i sina dikter som jag aldrig stött på förut och som imponerade på mig. Så därför har jag tänkt att jag ska fortsätta beta av den där nobelpris i litteratur-listan. Hittills har jag läst sex författare plus en påbörjad pjäs av Samuel Beckett. Sex författare! Av hur många som helst. Det är illa. Det är en konsekvens av att jag bara läst svenska deckare det senaste året. Det är lite pinsamt. Men jag har ytterligare tre nobelförfattares verk i min bokhylla som jag inte har läst ännu. Herta Müller, Gabriel Garcia Marquez och Orhan Pamuk. Så jag tänkte börja där, med den förstnämnda. Jag ska försöka ändra mina vanor. Jag har fått för mig, genom lite tanklöst bläddrande, att jag inte kommer tycka Herta Müller är så bra, men jag hoppas att jag har fel.
Dessutom!
Idag har jag lånat hem två Sofi Oksanen-böcker. En recensent i Dagens nyheter, jag minns inte vem, utnämnde henne som en kanditat till ett nobelpris längre fram i tiden. Även om hon inte får det tycker jag redan om henne.
Jag känner att det är dags att ta tag i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Erica,

svar: ja det ska bli riktigt spännande! De har studentboende, men bara för typ 800 studenter, vilket är en väldigt liten del.. Men har sökt och det finns inte så mycket mer att göra just nu...



vart är det du jobbar?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback