Skräck

Jag hittade min gamla lista från januari 2008 över de bästa skräckfilmerna någonsin.
Skräckfilm är lite av en passion, det är en ständig jakt efter sådana som håller måttet. Jag tycker att det är den svåraste genren att hitta något kvalitativt i. Den två år gamla listan såg i alla fall ut så här:

1. The Shining (Stanley Kubrick 1980)
2. Shutter (Parkpoom Wongpoom, Banjong Pisanthanakun 2004)
3. Them (David Moreau, Xavier Palud 2006)
4. The Others (Alejandro Amenábar 2001)
5. Det spökar på Hill house (Robert Wise 1963)
6. Psycho (Alfred Hitchcock 1960)
7. The Blair witch project (Daniel Myrick, Eduardo Sánchez 1999)

Jag tycker fortfarande att det är en ganska bra lista, även om det var väldigt många år sedan jag såg The Blair witch project och inte alls minns den. Dock saknas några titlar. Det känns aktuellt att lägga till dem nu eftersom jag har spenderat mycket av min lediga tid veckan som varit till att titta på skräckfilm. Dessvärre inga som kvalar in här, eftersom det är så mycket lättare att få tag på det som är dåligt än det som är bra.
Fortsättningen på listan:

8. Noroi (Koji Shiraishi 2005)
Något av det mest psykologiskt obehagliga jag har sett.
9. Barnhemmet (Juan Antonio Bayona 2007)
Jag vet inte om den riktigt kvalar in som skräckfilm, men den är obehaglig och väldigt bra.
10. Det okända (Michael Hjort 2000)
Det okända var den första filmen som verkligen skrämde mig. Jag var elva. När jag nio år senare såg den innebar den fortfarande viss mental påfrestning. Det är inte en jättepopulär film, men jag tycker att den är bra.
11. The ring (Gore Verbinski 2002)
Det förvånar mig att inte The ring, den amerikanska remaken, fanns med på originallistan. Det är nog den skräckfilm jag har sett flest gånger. Och varje gång lockar den fram ett obehag som kan flytta in under min hud. Och varje gång så tycker jag att den är visuellt snygg. (Försökte se originalet men jag tycker inte om det)

Jag vill tillägga att listan numer är utan inbördes ordning.

Kommentarer
Postat av: Erica,

jag tycker nästan att skräckfilmerna bara blir värre och värre.. inte läskigare alltså, bara mer.. meningslösa..



och nej, ingen cola till frukost, blåbärsoppa! :)

Postat av: Daniel

Noroi e enda jag inte sett, ska kolla den i helg!

2010-06-11 @ 09:21:52
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback