På gränsen

För ungefär en vecka sedan köpte jag en film på VHS för tio spänn, och såg den sedan samma kväll.
En medelmåttig film, fram till de sista tjugo minuterna, som var underbara (resten av filmen skulle lugnt ha kunnat vara lika bra om de bara hade velat).
Den heter On the edge (John Carney, 2001)

Det kändes som det som man hade lagt ner mest tid med i filmen var att välja ut ett soundtrack. Filmen är utpräglat irländsk, varför det inte känns främmande att använda mindre kommersiell irländsk musik, som ett av banden som medverkar; The Frames, ett band som bildades i Dublin 1990.
Deras låt Seven day mile spelades i filmen men jag har ingen aning om i vilken scen eller i vilket sammanhang, jag var alldeles för koncentrerad på låten för att hänga med i filmen.
Det är en fantastisk låt, den gets me everytime och är min nya besatthet.
Resten av skivan Dance the devil är tyvärr inte lika bra, men vid närmare eftertanke spelar det ingen som helst roll när den innehåller den bästa låten just nu (just nu för mig, skivan gavs dock ut 1999)



The Frames

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback